Rewitalizacja obiektów poprzemysłowych Gminy Zabrze
na cele kulturalne, turystyczne i oświatowe





Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

DZIECKO W CENTRUM UWAGI-CZAS NA SZKOLNĄ PRZYGODĘ

postheadericon Realizujemy rozporządzenie o pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Kliknij aby zobaczyć całą galerię

21 września 2011r. w naszej Poradni odbyło się szkolenie dla nauczycieli i pedagogów zabrzańskich gimnazjów na temat istoty zaburzeń dyslektycznych oraz formułowania dostosowań edukacyjnych dla uczniów ze zdiagnozowaną dysleksją. Uczestników i prowadzące przywitała Pani Dyrektor Urszula Koszutska, podkreśliła wagę współpracy i wzajemnego korzystania z doświadczeń zawodowych szkół i Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zabrzu.
Szkolenie składało się z dwóch części; część o istocie zaburzeń dyslektycznych prowadziła mgr Iwona Jaszczurowska, wieloletni pracownik PPP, pedagog z bogatym doświadczeniem w pracy z uczniami dyslektycznymi. Część dotyczącą formułowania dostosowań edukacyjnych prowadziła mgr Stanisława Stus, obecnie Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 40 w Zabrzu. Pani Dyrektor Stanisławie Stus należą się szczególne podziękowania, gdyż szkolenia prowadzi społecznie, zawsze jest gotowa dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami, pedagogami i psychologami zabrzańskich szkół i robi to z pasją.
W opinii uczestników szkolenie było bardzo przydatne, szczególnie ze względu na realizację rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 roku o pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Organizatorem szkolenia była mgr Alicja Pawlisz – Opieczonek, psycholog, superwizor, odpowiedzialna za doradztwo metodyczno – merytoryczne w PPP w Zabrzu.

Poprawiony (poniedziałek, 10 października 2011 13:23)

 

postheadericon Konferencja pod tytułem "Niezastąpieni dziadkowie" w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zabrzu

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Zabrzu, która od wielu lat wspiera wychowawczą funkcję rodziny, przyłączyła się do Metropolitarnego Święta Rodziny, w ramach którego nastąpi inauguracja kampanii „Postaw na rodzinę.” Działania profilaktyczno – edukacyjne  skierowane będą do dziadków i babć, którzy pełnią ważną i niezastąpioną rolę w kształtowaniu postaw młodych ludzi. Niewątpliwie ma to wpływ na „piękno życia rodzinnego”. Dlatego też:

Serdecznie zapraszamy na wielopłaszczyznowe spotkania dla  babć i  dziadków
pod hasłem NIEZASTĄPIENI DZIADKOWIE
 27.05.2011 r. do siedziby PPP

 

Wszystkich chętnych prosimy o zapisanie się w siedzibie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Zabrzu, ul. 3-go Maja 91 lub pod numerem telefonu 032 271-19-51 i 883 315 363 do dnia 23 MAJA 2011 r. i o dokonanie wyboru zajęć warsztatowych.
 
 
HARMONOGRAM

PANEL WYKŁADOWY

10.00 - 10.20 Rozpoczęcie dnia pod hasłem „Niezastąpieni dziadkowie” - słowo wstępne wygłosi prezydent miasta Zabrze Małgorzata Mańka-Szulik, Marian Czochara - Przewodniczący Rady Miejskiej.
10.10 – „Rola dziadków w życiu rodziny” -  Dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Zabrzu Urszula Koszutska.
10.20 - „Od niemowlaka do …….. - najważniejsze etapy rozwoju dziecka”. Prezentacja multimedialna - Bożena Gogolin, Joanna Dorocicz, Sonia Skrętkowska
11.00 -  „Słodka i tłusta  czyli krótko o jedzeniu naszych milusińskich”. Wykład - Irena Pilch.

PANEL WARSZTATOWY

11.30 - 13.00 „Ruch Rozwijający - wesołe baraszkowanie z dziadkami.” Metoda Weroniki Sherborne” - Joanna Spisak (patrz opis warsztatów)
11.30- 13.00 „ Jak liczyć się uczuciami dziecka ?”-   Bogumiła Gładysz (patrz opis warsztatów)
11.30 – 13.00 „Wspólne zabawy rodzinne” – Jadwiga Dzbańska (patrz opis warsztatów)
11.30- 13.00 „Rozwój poprzez zabawę – czyli kształtowanie charakteru dziecka” – Sonia Skrętkowska (patrz opis warsztatów)
11.30- 13.00 – Porady i konsultacje indywidualne.


1. Na zajęcia warsztatowe prosimy o zabranie wygodnej odzieży.
2. Na czas wykładów dla dziadków, dzieci będą mogły przebywać i bawić pod opieką specjalistów.
3. Wszystkich chętnych prosimy o zapisanie się w siedzibie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Zabrzu, ul 3-go Maja 91 lub pod numerem telefonu 032 271-19-51 i 883 315 363 DO DNIA 23 MAJA 2011 r. i o dokonanie wyboru zajęć warsztatowych.

 

OPIS WARSZTATÓW

„Wspólne zabawy rodzinne” – Jadwiga Dzbańska

Warsztat skierowany jest do dziadków i opiekunów, a jego celem jest przypominanie różnych zabaw i gier ułatwiających poznawanie siebie , wzmacniających wzajemne relacje poznanie , zainteresowanie innymi osobami, poznawanie nowych zabaw. Przewidywane efekty to umiejętność  wspólnego bycia  i działania w grupie, wyciąganie wniosków – kojarzenia i łączenia tematycznego, samodzielnego pokonywania trudności,  uzupełnianie braków w wiadomościach. Przewidziany czas warsztatów to             
1 1/2 godziny (w zależności  od potrzeby czas może być skrócony  lub nieco wydłużony)



„Rozwój poprzez zabawę – czyli kształtowanie charakteru dziecka” – Sonia Skrętkowska

Zabawa jest najbardziej efektywnym sposobem uczenia się dziecka, gdyż angażuje wszystkie zmysły, kształtuje charakter i inteligencję emocjonalną.   Proponuję przykłady zabaw, w których dzieci rozwijają swój osobisty potencjał, samoświadomość, ekspresję i intuicję, harmonię społeczną (czyli umiejętność porozumiewania się z innymi, życia w społeczeństwie i pracy w zespole), wrażliwość, radość życia, twórcze myślenie, empatię i szacunek. Warsztat skierowany jest do RODZICÓW (OPIEKUNÓW) DZIECI W WIEKU 2-6 LAT  (grupa 12os. – 6rodziców z dziećmi).


„Jak liczyć się uczuciami dziecka ?”-   Bogumiła Gładysz  

Czy nasze dziecko ma prawo być smutne, płakać złościć się? Czy zawsze powinno być wesołe i szczęśliwe? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź uczestnicząc w powyższych warsztatach.


„Ruch Rozwijający - wesołe baraszkowanie z dziadkami.” Metoda Weroniki Sherborne – Joanna Spisak

Metoda W.Sherborne zalecana jest wszystkim dzieciom. Ćwiczenia dają im poczucie bezpieczeństwa oraz zaufania do siebie i do innych. Wykonywane w grupie, budują więzi grupowe i interpersonalne, stanowią element doskonałej zabawy z dzieckiem. Jej autorka w latach 60 opracowała metodę pod nazwą "Ruch Rozwijający".
Metodę W.Sherborne traktuje się często jako formę niewerbalnego treningu interpersonalnego. Zajęcia odbywają się indywidualnie, bądź grupowo i trwają ok.30 minut. Partnerami dziecka bywają często ich rodzice, dziadkowie.  Dzieci nie są jednak przymuszane do uczestnictwa w zajęciach. Proponowany terapeutyczny system ćwiczeń wywodzi się z okresu wczesnego dzieciństwa z tzw. baraszkowania, które zawiera w sobie element bliskości fizycznej i emocjonalnej. Jest to zdaniem autorki metody naturalna potrzeba dziecka do zaspakajania tych potrzeb, poprzez kontakt z osobami dorosłymi.
Na zajęcia koniecznie prosimy zaopatrzyć się w wygodny strój sportowy pozwalający na baraszkowanie z dzieckiem na podłodze.

Poprawiony (czwartek, 21 kwietnia 2011 06:57)

 

postheadericon Dzień Bezpiecznego Internetu – 08. 02. 2011r.




Od kilku lat w Polsce obserwuje się coraz większą popularność i dostępność mediów elektronicznych, m.in. Internetu. Kwestią bezsporną pozostaje fakt, że mają one wiele zalet. Jednak w ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o negatywnych skutkach niewłaściwego wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych coraz częściej padają ofiarami agresywnych zachowań z użyciem Internetu, coraz częściej też „tradycyjne” konflikty rówieśnicze ze szkoły przenoszą się do Sieci.

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) promuje działania na rzecz bezpiecznego zachowania w Internecie. Trafia do różnych grup społecznych -  uczniów, rodziców i nauczycieli.

W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu organizowany jest od 2005 roku przez Fundację Dzieci Niczyje oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – realizatorów unijnego programu „Safer Internet”.

Główną ideą narodowych obchodów DBI jest inicjowanie lokalnych działań, w ramach których dzieci, młodzież i nauczyciele aktywnie angażują się w prace nad projektami poświęconymi bezpieczeństwu w Sieci. Z okazji DBI organizowane są w całej Polsce zajęcia edukacyjne, happeningi, kampanie informacyjne, konkursy i inne akcje, które trwają przez cały miesiąc luty.

W tym roku tematem przewodnim międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu są wirtualne światy. Młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu online, konfrontując się
z wyzwaniami i problemami związanymi z ochroną swojej prywatności, bezpieczeństwem czy własnym wizerunkiem. Tegoroczne hasło – „Internet to więcej niż zabawa. To Twoje życie” - ma na celu zwrócenie uwagi na wpływ i konsekwencje internetowej aktywności dzieci i młodzieży.


Wszelkie informacje o przebiegu Dnia Bezpiecznego Internetu 2011 publikowane są
w serwisie www.dbi.pl oraz www.dzieckowsieci.pl. Dzieci znajdą też informacje o DBI
w serwisie www.sieciaki.pl.


Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zabrzu,
w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, zaprasza na:


*   Spotkanie informacyjne dla Rad Pedagogicznych dnia 08. 02. 2011r. o godzinie 13.00, w ramach którego przekazane zostaną najważniejsze wiadomości dotyczące zagrożeń w sieci – m.in.  cyberprzemocy, wykorzystywania seksualnego itp.,
*    Warsztaty plastyczne pt. „Bezpieczny Internet” dla uczniów szkół podstawowych
i gimnazjalnych organizowane przez młodzież działającą przy PPP – Grupę „Jestem” – przy współudziale Zespołu Szkół Plastycznych w Zabrzu.
Warsztaty odbędą się 24.02.2011 r. w godzinach 9.00 - 11.00. Prosimy o zgłaszanie około 3 przedstawicieli szkoły wraz z opiekunem w sekretariacie Poradni do 18.02.2011 r. Prace plastyczne będą wystawianie w Poradni.
Informacji udziela mgr Bożena Gogolin, tel. (32) 2711951

*   Przewidziane są również zajęcia psychoedukacyjne dla zainteresowanych Rodziców i Opiekunów – osoby zainteresowane proszone są o kontakt z rejestracja PPP (032 271-19-51) do dnia 08.02.2011 r.

Ponadto przypominamy o ofercie warsztatowej naszej Poradni,
traktującej o zagrożeniach w sieci i walce z nimi:

Temat warsztatu:    Bezpieczny Internet  

Odbiorcy: kl. I – IV SP    

Osoby prowadzące:mgr J. Dorocicz, mgr Z. Bizuk

Temat warsztatu: Jak w necie bezpiecznie Cyberprzemoc  

Odbiorcy: kl. V – VI SP kl. I – II Gim.  

Osoby prowadzące: mgr J. Dorocicz, mgr Z. Bizuk

Temat warsztatu: Bezpieczny Internet – poradnik dla Rodziców

Odbiorcy:  Rodzice, opiekunowie    

Osoby prowadzące: mgr J. Dorocicz, mgr Z. Bizuk

Temat warsztatu: Bezpieczny Internet – poradnik dla Nauczycieli  

Odbiorcy:Rada Pedagogiczna    

Osoby prowadzące: mgr J. Dorocicz, mgr Z. Bizuk
 

Poprawiony (środa, 02 lutego 2011 08:07)

 

postheadericon Do Dyrektorów Szkół Podstawowych i Gimnazjalnych w Zabrzu.

Zaproszenie


    Zapraszamy na uroczyste zakończenie 10-tej, jubileuszowej edycji ogólnopolskiej kampanii profilaktycznej „Zachowaj Trzeźwy Umysł 2010”. Kampania jest realizowana pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Sportu i Turystyki.
    Uroczystość zakończenia akcji w Zabrzu, odbędzie się dnia 16.11.2010 r., o godzinie 12-stej, w Miejskim Ośrodku Kultury           w Zabrzu przy ul. 3-go Maja 90.
    Na spotkanie zapraszamy Dyrektorów szkół biorących udział w kampanii, koordynatorów szkolnych, realizatorów oraz laureatów         i przedstawicieli samorządu uczniowskiego.
    Równocześnie przypominam, że od 1 września do 30 listopada, trwa jesienny filmowy konkurs dla klas i grup świetlicowych              "Pozytywnie nakręceni" oraz konkurs na gazetkę szkolną "Zachowaj Trzeźwy Umysł w naszej gazetce"
    
    
      Koordynatorzy miasta Zabrze:
      Przewodniczący Miejskiej Komisji
      Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
       Jan Szulik
      Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zabrzu
       Urszula Koszutska
      Psycholog Janina Wysocka

Poprawiony (środa, 20 października 2010 18:53)

 

postheadericon DOPALACZE - WYPALACZE

W ciągu ostatnich kilku tygodni pojawiło się wiele doniesień na temat dopalaczy
i negatywnych skutkach ich zażywania. Dopalacze nie zostały poddane żadnym badaniom naukowym, nie znany też jest ich faktyczny skład. Słowo dopalacz jest zatem terminem potocznym do nazywania różnych substancji lub ich mieszanek o działaniu psychoaktywnym. Wiadomo jednak, że mogą powodować różne dolegliwości takie jak m.in.: bezsenność, bóle głowy, problemy z oddychaniem, stany lekowe, urojenia, podwyższenie temperatury ciała, wymioty czy nawet śpiączkę.
      Wielu rodziców z niepokojem obserwuje rozrastający się rynek dopalaczy (jak nie w sklepach to w Internecie) i zastanawia się jak może chronić swoje dziecko. Niestety nie ma gotowej recepty na ochronę dziecka przed dopalaczami czy narkotykami, ale jedno jest pewne: im lepszy mamy kontakt z dzieckiem, tym łatwiej ustrzeżemy je przed dopalaczami lub narkotykami.
      Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii zainicjowało akcje „Dopalacze mogą Cię wypalić” i „Bliżej siebie – dalej od narkotyków”. W jednej z broszur przeznaczonych dla rodziców „Szukaj porozumienia ze swoim dzieckiem” możemy znaleźć wskazówki jak być bliżej ze swą pociechą (http://www.slaskie.pl/bsdn/broszura05.pdf) , zaś na stronie internetowej www.dopalacze.info.pl znajdziemy rzetelne informacje i mity na temat dopalaczy. Ponadto opracowano ulotkę dla rodziców „Nasze dzieci i zagrożenia - Dopalacze – wypalacze” dostępna pod adresem:  http://www.narkomania.gov.pl/portal?id=885171. Zachęcamy  do lektury oraz do osobistego kontaktu ze specjalistami Poradni.
      
      
      
      Bożena Gogolin
      pedagog
     

Jak być bliżej z dzieckiem
Więź z dzieckiem buduje się od chwili jego narodzin. Bliskość, zaufanie,
szczerość to efekty wieloletniej pracy. Jeżeli jesteśmy na co dzień blisko
z dzieckiem, łatwiej nam zauważyć co je cieszy, co martwi i z czym sobie nie
radzi. Kiedy dziecko dorasta, zwykle trudniej nam znaleźć wspólny język, bo
zaczyna być inne – czasem dziwnie się ubiera, słucha niezrozumiałej muzyki
i coraz bardziej się buntuje w wielu sprawach. Pomimo to staraj się poznawać,
rozumieć i akceptować świat młodych.
Rozmowa jest podstawą dobrych kontaktów z dzieckiem, a podstawą
rozmowy jest uważne słuchanie.
Rozmawiaj ze swoim dzieckiem zawsze, wszędzie i o wszystkim. Im częściej
z nim rozmawiasz, tym lepiej poznajesz jego świat, jego oczekiwania,
marzenia, a także problemy.
Staraj się zawsze znaleźć czas na rozmowę, gdy dziecko ma problem.
Rozmowa pomaga pozbyć się przykrych uczuć. Gdy czuje się bezradne
i skrzywdzone, pozwól mu się wygadać, wypłakać i wyzłościć. Postaraj się je
zrozumieć i mądrze mu doradzić. W żadnym wypadku nie bagatelizuj jego
problemów.
Znajdź też czas, gdy chce się podzielić radością, sukcesem. Okaż swoje
zadowolenie, pochwal, spytaj o szczegóły wydarzenia. Nie umniejszaj wagi
sukcesu, powiedz, jaki jesteś z niego dumny. To mu dodaje wiary w siebie
i jest zachętą do osiągania dalszych sukcesów.
Staraj się dostrzegać sygnały, że dziecko cię potrzebuje. Kiedy ma jakiś
problem, nie zawsze poprosi cię o rozmowę. Jeżeli będziesz uważnie je
obserwować, to z pewnością dostrzeżesz wszelkie zmiany. Czasem zaczyna
cię unikać, a czasem stara się być blisko, „kręci się” i czeka. Zainteresuj się
przyjaźnie, pomóż nawiązać rozmowę.
Stwarzaj warunki do luźnej rozmowy. Wykorzystuj naturalne chwile przy wspólnej
herbacie, kolacji, na spacerze, stwórz nastrój do wieczornych „pogaduchów”,
proponuj wspólne spędzanie wolnego czasu atrakcyjne także dla niego.
Okazuj zainteresowanie jego sprawami, ale nie wypytuj natarczywie.
Poczekaj, aż samo zacznie mówić o tym, co się u niego dzieje. To ono
decyduje, ile chce nam o sobie powiedzieć. Uszanuj to.
Rozmawiaj też o tym, co się u ciebie obecnie dzieje, o swoich kłopotach
i planach. Pytaj je o zdanie w różnych sprawach i pokazuj, że liczysz się z jego
opinią.
Opowiadaj o sobie. Dzieci lubią wspomnienia rodziców z czasów ich
młodości. Takie opowiadania zbliżają, bo przypominają dzieciom, że ich
rodzice też byli młodzi. Nie przedstawiaj się jednak wyłącznie kryształowo,
powiedz, że także robiłeś błędy i uczyłeś się podejmować trudne decyzje.
Rozmawiaj na każdy temat, nie unikaj trudnych spraw. Zadbaj o to, żeby
w waszym domu nie było tematów tabu. Rozmawiaj także o tym, czego się
obawiasz. Bądź raczej doradcą niż ekspertem.
Warto też pamiętać o kilku ważnych sprawach:
Bądź przykładem. Postępuj tak, by być wiarygodnym. Dzieci są dobrymi
obserwatorami i łatwo zauważą, gdy nie robisz tak, jak mówisz.
Wymagaj, ale stawiaj dziecku warunki możliwe do spełnienia.
Bądź konsekwentny, aby dziecko liczyło się z tobą i wiedziało, że ustalone
przez ciebie normy w ważnych sprawach muszą być respektowane.
Poznaj przyjaciół i znajomych dziecka. Pamiętaj, że w tym wieku koledzy
odgrywają dużą rolę i często mają duży wpływ.
Szanuj prawo dziecka do własnych wyborów, opinii, dysponowania swoim
wolnym czasem. Doradzaj, ale nie narzucaj swojej woli.
Nie bądź nadmiernie opiekuńczy. Pozwól dziecku zdobywać doświadczenia;
ono uczy się życia przede wszystkim robiąc nowe rzeczy, sprawdzając.
Czasem popełnia przy tym błędy, bądź zatem czujny i w porę reaguj.
Określ jasno zasady dotyczące zakazu stosowania środków odurzających
i innych używek, ale sam też unikaj nadużywania leków, papierosów i alkoholu.
Ucz jak przezwyciężać trudności i radzić sobie w trudnych sytuacjach.
Dotyczy to także sytuacji, gdy ktoś proponuje narkotyki.
GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
ANTYNARKOTYKOWY TELEFON ZAUFANIA 0 801 199 990
Czynny codziennie od 16.00 do 21.00

całkowity koszt rozmowy jak za jeden impuls
NARKOMANIA – POMOC RODZINIE POGOTOWIE MAKOWE 0 801 10 96 96
czynny od poniedziałku do piątku 10.00-20.00 w soboty 10.00-15.00

całkowity koszt rozmowy jak za jeden impuls
ANTYNARKOTYKOWA PORADNIA INTERNETOWA
www.narkomania.org.pl

Informator na temat placówek udzielających pomocy osobom
z problemem narkotykowym „Narkomania – gdzie szukać pomocy”
dostępny na stronie internetowej: www.kbpn.gov.pl
Ogólnopolska
      Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania  Narkomanii ruszyło z akcją „Dopalacze mogą cie wypalić”

http://www.dopalaczeinfo.pl/
 

Poprawiony (środa, 20 października 2010 19:23)

 
Więcej artykułów…